ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

بدیهی است که تخم های نطفه دار بعد از تولید شدن توسط مرغ مولد، دارای آلودگی و انواع باکتری بر روی خود می باشد . این آلودگی ها از طریق مخرج پرنده به روی تخم منتقل می شود که در صورت عدم پاکسازی مناسب باکتری ها ومیکروب ها از طریق منفذهای ریز روی پوسته به داخل تخم نفوذ خواهد کرد. حضور آلودگی قبل و هنگام جوجه کشی، می تواند بسیار خطرساز باشد به طوری که همه تخم های داخل دستگاه را به کام نابودی بکشاند .

در این پس از سایت سوپرمینیاتور به بررسی تخصصی روش های پاک سازی تخم های نطفه دار از آلودگی ها و خطراتی که در صورت استفاده ی نامناسب وجود دارد پرداخته ایم . با ما همراه باشید …

پاکسازی آلودگی ها موجود بر روی تخم ها

افراد ی که در پروش طیور ، حتی پرورش مرغ بومی فعالند و یا به تازگی وارد صنعت جوجه کشی شده اند با این مشکل اساسی مواجه هستند که ” چگونه می توان آلودگی های ایجاد شده بر روی تخم های نطفه دار را تمیز و پاکسازی کرد ؟ “. باید توجه داشت که تخم نطفه دار حامل موجود زنده ای در داخل بوده و از این رو از حساسیت بالایی برخوردار است . شما می توانید برای پاکسازی آن خیلی راحت از یک مسواک بهره ببرید .

پاکیزه کردن تخم های نطفه دار

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

بر خلاف آنچه تصور می کنید نباید از آب و یا حتی دستمال خیس برای پاک کردن پوسته تخم ها بهره گیری شود؛ چرا کی می تواند مواد محافظت کننده روی پوسته تخم را از بین برده و باعث نفوذ آلودگی ها به قسمت داخلی تخم ها شود .

علاوه بر این پاک کردن غیر استاندارد پوسته تخم می تواند فرایند تنفس جنین را نیز با مشکل مواجه کند چرا که همین منافذ به عنوان تنها را هارتباطی جنین داخل تخم با دنیا بیرون است .

نحوه ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

بعد از پاکسازی پوسته تخم و از بین بردن آلودگی های موجود بر رو پوست، اکنون باید تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن و از بین بردن همه باکتری ها ومیکروب ها در نظر گرفته شود .

توجه داشته باشید که سلامت و کیفیت تخم نطفه دار به عنوان یک عامل حیاتی در موفقیت و راندمان جوجه کشی به شمار می رود . در ادامه انواع روش ها برای پاک کردن تخم های نطفه دار توضیح داده می شود؛ با ما همراه باشید …

شستشوی تخم نطفه دار

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار به شیوه اسپری زدن

وقتی محلول فرمالین و آمونیوم با هم ترکیب می شوند ماحصل آن می تواند باعث از بین رفتن آن میکروب ها شود. شما می توانید خیلی راحت این محلول را به راحتی بر روی پوسته تخم ها اسپری کنید. در این حالت تمامی عوامل خطرساز و آلوده کننده به طور کلی از بین می روند . این شیوه در مقایسه با روش های دیگر از امنیت و کیفیت بالاتری برخوردار است .

بهره گیری از روش غوطه ور کردن تخم های نطفه دار

در این روش باید از آب با دمای ۴۳ تا ۴۸ درجه سانتی گراد تهیه کنید . آب را با ترکیباتی همچون پرکلرین و یا ترکیبات ۴ تایی آمونیوم ترکیب کنید و سپس تخم نطفه دار را در آن غوطه ور سازید . توجه کنید که تخم ها نباید بیشتر از ۳ دقیقه در محلول نام برده باقی بماند .

استفاده از گاز فرمالدئید

آخرین روشی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم استفاده از گاز فرمالدئید برای فرایند ضدعفونی می باشد . باید تخم نطفه دار بعد از تولید شدن به سرعت ضدعفونی شود چرا که در این حالت احتمال تبدیل به جوجه به میزان قابل توجهی بالا می رود . گاز فرمالدئید از پتاسیم پرمنگنات و فرمالین حاصل می شود. شما می توانید به راحتی با استفاده از از این ماده تخم های نطفه دار را قبل از قرار دادن در دستگاه ضدعفونی کنید.

۵ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله