راهنمای هچ کردن جوجه ها

پس از گذشت یک سال انتظار، توانستیم یک ماشین جوجه درآوری را برای جوجه کشی در مزرعه خریداری کنیم. با توصیه سایر پرورش دهندگان پرنده یک دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ را خریدیم. اگرچه پس از خرید متوجه شدیم که یک قسمت دستگاه در حین باربری شکسته شده است، گروه صنعتی اسکندری با تماس ما قطعه مورد نظر را بدون هیچ هزینه ای برایمان ارسال کرد. این کار که نشان دهنده عملکرد بسیار مناسب آن ها در زمینه خدمات پس از فروش است باعث شده است که برای خرید دستگاه جوجه درآوری بزرگتر نیز آن ها را مد نظر قرار دهم. برای مشاهده قابلیت های ماشین های جوجه کشی این کارخانه توصیه می کنم که به این سایت ها مراجعه کنید: فروشگاه انکوباتور های گروه صنعتی اسکندری

در این نوشته قصد دارم تجربه خودم را از جوجه کشی پرندگان در مزرعه ام در اختیار شما قرار دهم. همانطور که می دانید جوجه کشی یک علم است و باید اطلاعات مربوط به جوجه کشی را به صورت علمی نیز آموخته و در استفاده از ماشین جوجه درآوری و هچ جوجه ها به کار بگیرید. در ادامه به تجربیات و آموخته های خودم در زمینه جوجه کشی اشاره می کنم.

محل قرار گیری تخم مرغ

محل قرار گیری تخم مرغ

  • چینش تخم ها

تخم ها پس از ۱ الی۲ روز از تخم گذاری باید با استفاده از دستگاه جوجه کشی وارد مرحله اول جوجه کشی یعنی مرحله ستر شوند. برای  این کار باید ابتدا تخم ها را برای مدتی در دمای اتاق قرار دهید و سپس از طرف باریکشان آن ها را در داخل انکوباتور قرار دهید. در این صورت کیسه هوایی در قسمت بالایی تخم قرار می گیرد.

 

دستگاه جوجه کشی درنا 168 تایی
دستگاه جوجه کشی درنا ۱

 

 

رطوبت دستگاه جوجه کشی

رطوبت دستگاه جوجه کشی

  • رطوبت

رطوبت داخل دستگاه را تا قبل از ۱۸ امین روز جوجه کشی حداکثر بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قرار دهید. از روز ۱۸ ام می توانید رطوبت را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش دهید. این روش به روش هچ خشک معروف است و بکارگیری آن در هچ موفقیت آمیز آن تخم ها بسیار مهم است. اگر رطوبت انکوباتور در درصد بالایی تنظیم شود، رطوبت داخل تخم ها نیز افزایش پیدا کرده و منجر به غرق شدن یا خفگی جوجه در داخل تخم می شود. همچنین رطوبت به شکستن پوسته تخم ها توسط جوجه ها نیز کمک می کند. در زمان شکستن پوسته تخم ها کیسه هوایی باید در حدود یک سوم حجم تخم باشد. در این زمان سفیده تخم مرغ نیز کاملا تبخیر شده است. به همین دلیل در این روش در زمان شکستن پوسته توسط جوجه، آب و سفیده تخم به صورت کامل تبخیر شده و احتمال خفگی جوجه در زمان شکستن پوسته وجود ندارد. در این روش باید هر روز رطوبت دستگاه چک شود تا به کمتر از ۲۵ درصد نرسد.

 

 

 

سیستم چرخش تخم ها

سیستم چرخش تخم ها

  • چرخاندن تخم ها:

برای چرخاندن تخم ها می توانید روی یک قسمت تخم را با علامت O و قسمت دیگر را با علامت X نشان کرده و هرروز ۳ بار آن ها را به صورت کامل بچرخانید. مرغ مادر این کار را در جوجه کشی طبیعی انجام می دهد. تخم ها تا ۳ روز قبل از پایان جوجه کشی (روزهای ۱۹، ۲۰، ۲۱) باید چرخانده شوند. در ۳ روز آخر که به مرحله هچر معروف است باید تخم ها ثابت باشند. دستگاه ایزی باتور ۶ در مرحله چرخاندن تخم ها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد و نیازی به چرخاندن آن ها توسط شما نیست.

 

 

چرخش تخم ها

چرخش تخم ها

  • دما

شواهد نشان می دهد که دمای بهینه برای جوجه کشی ۹۹.۵ (  ۳۷.۷ )درجه فارنهایت است. توجه کنید که دمای کمتر باعث طولانی شدن مدت جوجه کشی و هچ شده و دمای بالا منجر به کاهش مدت زمان هچ می شود.

 

 

  • دمای مناسب جوجه کشی

    دمای مناسب جوجه کشی

    نطفه سنجی

در بسته بندی دستگاه ایزی باتور ۶ یک کندلر یا نطفه سنج هم به همراه دستگاه وجود دارد. با استفاده از نطفه سنج که شبیه چراغ قوه است رشد رگ ها و جنین را می توان بررسی نمود. نطفه سنجی می تواند ۵ روز پس از شروع جوجه کشی انجام پذیرد. اگر با نطفه سنج مشاهده کردید که داخل تخم درخشان است و یا در داخل آن رگ ایجاد نشده است باید آن ها از داخل دستگاه خارج کنید. نشانه های اصلی بارور بودن تخم ها، ایجاد رگ ها و بزرگ شدن قابل توجه کیسه هوا با نزدیک شدن به روز ۱۸ ام است.  با رطوبت مناسب تقریا یک سوم تخم به صورت کیسه هوا در زمان هچ تبدیل می شود.

فیلم نطفه سنجی یا کندلینگ

 

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

     

     

    لینک های مفید محصولات :

     

     

    سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    تلگرام دستگاه جوجه کشی
    تویتر دستگاه جوجه کشی
    فیس بوک دستگاه جوجه کشی
    آپارات دستگاه جوجه کشی
    اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
    یورتیوب دستگاه جوجه کشی
    ۳ ۲ votes
    امتیازدهی به مقاله