ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی با توجه به مناسب بودن دما و رطوبت داخل دستگاه برای زندگی و رشد میکروب ها و باکتری ها بسیار ضروری است. زیرا باکتری ها و عفونت دستگاه جوجه کشی با آلوده کردن پوسته تخم می تواند وارد تخم شده و رشد جنین را به خطر بیاندازند. همچنین خارج شدن جوجه های مریض و آلوده به باکتری از تخم و ملحق شدن آن ها به گله، منجر به آلودگی گله شده و در شرایط بحرانی می تواند منجر نابودی گله شود. بنابراین عدم ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی از عفونت و باکتری می تواند منجر به کاهش راندمان جوجه کشی و زیان اقتصادی ناشی از نابودی گله گردد.

استفاده از گاز فرمل برای ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

برای جلوگیری از عفونت باید وسائل و محفظه دستگاه و همچنین محیط داخلی محفظه به خوبی با مواد ضدعفونی کننده شسته شوند. بهترین روش برای ضدعفونی کردن داخل دستگاه استفاده از بخار فرمل پس از شستشو وسائل و محفظه داخل دستگاه است. در ساخت بخار فرمل از ترکیب پرمنگنات دو پطاس و فرمالین ۴۰ درصد تجاری استفاده می شود. در ایران برای ضد عفونی کردن هر متر مکعب ۲۰ گرم پرمنگنات و ۴۰ سانتی متر مکعب فرمالین تجاری ۴۰ درصد استفاده می شود. با زیاد بودن میزان آلودگی می توان مقدار پرمنگنات و فرمالین را تا دو برابر نیز افزایش داد.

 

ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی فرمالین

ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی فرمالین

برای ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی ابتدا باید فضای ضدعفونی را محاسبه کرده و ترکیب پرمنگنات و فرمالین را درست کنیم. مقدار لازم پرمنگنات را در ظرفی به حجم چند برابر آن ریخته و فرمالین خالص و یا رقیق شده با آب را به آهستگی بر روی پرمنگنات می ریزند. ترکیب حاصل را پس از مدت کوتاهی حرارت می دهند. با حرارت دادن ترکیب، گار فرمل از آن متصاعد می شود. در این مرحله باید محلول را به سرعت در داخل دستگاه جوجه کشی قرار داد و محفظه آن را به صورت کامل بست تا گاز از آن خارج نشود. این مرحله بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می کشد.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

مناسب بودن دما و رطوبت داخل دستگاه فرایند ضدعفونی را بهتر خواهد کرد. در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد، گاز فرمل به راحتی می تواند عامل بیماری پلوروز را از بین ببرد. پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت محفظه دستگاه جوجه کشی را باز می کنند تا گاز فرمل که دارای بوی بسیار مشمئزکننده است از داخل دستگاه خارج شود. همچنین می توان تخم ها را هم قبل از قرار دادن در دستگاه جوجه کشی به مدت ۲۰ دقیقه با فرمول ذکر شده ضدعفونی کرد.

در دستگاه های جوجه کشی بزرگ که امکان ضدغفونی کردن آن ها وجود ندارد، تخم ها را به جای دستگاه ضدعفونی می کنند. در این دستگاه ها معمولا تخم ها در ساعت هفتم و در رزوهای هفتم و چهاردهم در داخل دستگاه جوجه کشی با استفاده از گاز فرمل ضدغفونی می شوند. باید دقت کنید که غلظت و مقدار استفاده از گاز کاملا حساب شده باشد زیرا بالا بودن غلظت گاز منجر به ورم ملتحمه چشم جوجه ها می شود.

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

     

     

    لینک های مفید محصولات :

     

    سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    تلگرام دستگاه جوجه کشی
    تویتر دستگاه جوجه کشی
    فیس بوک دستگاه جوجه کشی
    آپارات دستگاه جوجه کشی
    اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
    یورتیوب دستگاه جوجه کشی
    ۳ ۲ votes
    امتیازدهی به مقاله